World of Warcraft på konsol? Blizzard: "Ingenting är omöjligt"
Det har länge varit en dröm bland fansen – att se det legendariska World of Warcraft landa på konsol. Nu, efter åratal av spekulationer och nekande, börjar det äntligen lukta förändring i luften – och det är inte bara en inbillning.
Under ett exklusivt event i London för expansionen The War Within kastades nytt ljus över den urgamla frågan: kommer World of Warcraft någonsin till konsol? Den nya tonen från Blizzards toppskikt har fått ryktena att glöda – och denna gång känns det som att något verkligen är på gång.

Bildkredit: Blizzard
En dörr som kanske öppnas
Frågan ställdes direkt till Holly Longdale, exekutiv producent och vice vd för World of Warcraft, och svaret kom med ett leende: “Inget är omöjligt.” Det är inte första gången vi hör en sådan fras – men det är första gången det sägs efter att Microsoft officiellt förvärvat Activision Blizzard.
Det är en viktig detalj. Att Blizzard nu är en del av Xbox-familjen ändrar spelplanen radikalt. Tanken att WoW skulle få ett nytt liv på konsol känns plötsligt mycket mer realistisk än tidigare.
Tekniken har hunnit ikapp
När World of Warcraft lanserades 2004 var tanken på ett MMO på konsol nästan science fiction. Men idag är läget ett helt annat:
- MMO-spel som Final Fantasy XIV och Black Desert Online har bevisat att det fungerar utmärkt på konsol
- Spelvärldar som Fortnite och andra online-jättar frodas på konsol
- Kontrollstöd har redan implementerats i WoW sedan Shadowlands, vilket visar att gränssnittet är anpassningsbart
Det innebär att flera av de tekniska hindren redan är övervunna. Kontrollerna fungerar, och spelare som föredrar handkontroll har redan börjat använda det i PC-versionen.
Det som återstår: logistik
Det största hindret är inte längre teknik – det är operationell komplexitet. Att drifta ett spel som World of Warcraft på flera plattformar med olika uppdateringscykler kräver enorm koordinering. Men här kommer Microsoft in i bilden igen. Med Xbox i samma hus som Blizzard öppnas dörren för interna lösningar och smidigare uppdateringsflöden.
Och kom ihåg: Blizzard har redan framgångsrikt hanterat konsolversioner av sina andra storspel som Overwatch och Diablo IV. Varför skulle WoW vara undantaget?
The War Within – början på en ny era
Expansionen The War Within, som släpps i slutet av sommaren eller tidig höst, markerar inte bara spelets tionde expansion. Den inleder också en helt ny saga: Worldsoul Saga, en planerad trilogi som kulminerar med de mystiska titaner som format Azeroths öde.
Det är en perfekt tidpunkt för en ny epok. Och kanske – bara kanske – är det också ögonblicket då Azeroth tar steget in i vardagsrummet, med en handkontroll i handen och Xbox-loggan i hörnet.