Stellar Blade är mycket bättre än Nier: Automata
När en av Japans mest excentriska spelregissörer säger att ett spel är bättre än hans eget mästerverk, då spetsar man öronen. Stellar Blade får inte bara ros – det får en kröning av självaste Yoko Taro.
I en exklusiv intervju med IGN Japan möttes två kreativa giganter – Yoko Taro, skaparen bakom kultklassikern NieR: Automata, och Hyung-Tae Kim, regissören för det kommande actionspelet Stellar Blade. Deras samtal gick långt bortom artighetsfraser och avslöjade både respekt, djup analys och oväntade hyllningar.

Bildkredit: Shift Up
”Mycket bättre än NieR: Automata”
Det var med stor entusiasm som Yoko Taro förklarade sin beundran: ”Stellar Blade är ett riktigt fantastiskt spel. Jag tycker faktiskt att det är mycket bättre än NieR: Automata.” Han lyfte fram den grafiska briljansen och karaktärsdesignens djärva stil som särskilt slående element. Enligt Taro är det Kim Hyung-Taes unika känsla för både coola manliga och söta kvinnliga karaktärer som gör spelet till något alldeles extra.
Även spelets små detaljer hyllades – som när Taro, som i vanliga fall ogillar närbilder på butikskaraktärer i RPG-spel, erkände att han föll pladask för den charmiga butiksägaren i Stellar Blade. ”Hennes sötma vägde tyngre än några designprinciper,” sa han med ett skratt.
Likheter som inte är så lika
Att Stellar Blade ofta jämförs med NieR: Automata ser Taro som oundvikligt – men också missvisande. Han påpekade att det är främst när man ser en kvinnlig huvudkaraktär i aktion som associationerna uppstår, inte för att spelens kärna är densamma. ”Om Stellar Blade hade haft en biffig manlig hjälte, tror jag inte folk hade dragit paralleller överhuvudtaget,” sa han.
- Visuell stil: Elegant, futuristisk och med starka animeinfluenser.
- Gameplay: Djup actionmekanik, som belönar strategi och timing.
- Ton: Allvarlig men färgstark, med känslomässiga undertoner.
Utmaning på rätt nivå
Diskussionen gick vidare till spelens svårighetsgrad. Taro erkände att han hade problem med den första bossen i Stellar Blade och skrattade åt sin egen kamp. Kim kontrade med att spelet är designat för att balansera utmaning och tillgänglighet, inspirerat av – men inte kopierat från – Soulsborne-genren.
”Det finns inga enkla svar när det gäller svårighetsnivå,” förklarade Kim. ”Vi ville skapa något som både tillfredsställer spelare som söker utmaning och de som bara vill njuta av berättelsen.”
En ny generation av inspiration
Bakom kulisserna har båda regissörerna dragit inspiration från oväntade håll. För Kim är det främst klassiker som Battle Angel Alita och Blade Runner som väglett designen av Stellar Blade. Taro avslöjade att hans inspiration till NieR: Automata i själva verket till stor del hämtades från den ikoniska anime-serien Neon Genesis Evangelion.
”Folk hyllar berättelsen i Automata, men egentligen är det mest en nyversion av Evangelion,” erkände han ärligt. ”Jag ser inte många nya filmer längre. Jag drivs mest av minnen av verk jag älskade som ung.”
En demo som spränger gränser
Demoversionen av Stellar Blade har redan förtrollat tusentals spelare, så till den grad att utvecklarna fått be fansen att ”ta det lugnt” – vissa har lagt över 50 timmar på demot. Samtidigt har det uppstått debatt om huvudkaraktärens avslöjande dräkt, som visserligen ser cool ut men erbjuder minimalt skydd i strid.
Stellar Blade släpps exklusivt till PlayStation 5 den 26 april, och det ser ut att bli en av årets stora actionupplevelser. Oavsett om man kommer för estetiken eller för striderna, är detta ett spel som redan skrivit in sig i spelhistorien – med en välsignelse från en legend.