Star Wars Outlaws: Ubisofts vd skyller på en galen orsak till spelets fiasko
När Star Wars Outlaws inte levde upp till de kommersiella förväntningarna, försöker Ubisoft nu förklara varför. Men ett nyligt uttalande från VD:n Yves Guillemot har överraskat många fans – och skapat viss upprördhet i spelvärlden.
Under det senaste aktieägarmötet kommenterade Ubisofts chef den halvdana försäljningen av Star Wars Outlaws. Trots höga förväntningar nådde spelet inte de uppsatta målen. Enligt Guillemot ligger problemet… hos själva Star Wars-varumärket.

Bildkredit: Ubisoft
En lansering som lämnar en bitter eftersmak
Star Wars Outlaws, som släpptes i augusti 2024, lovade ett unikt äventyr i en avlägsen galax. Men efter en månad hade endast en miljon spelare köpt spelet – långt ifrån Ubisofts ambitioner. För ett så starkt varumärke var det ett oväntat resultat. Särskilt med tanke på att många spelare hade sett fram emot lanseringen länge.
När Guillemot fick frågan om orsakerna till misslyckandet, framförde han en något oväntad teori: enligt honom befann sig Star Wars-varumärket i en turbulent period vid spelets lansering. Han medgav också att spelet saknade polering vid release, trots uppdateringar som följde under de efterföljande veckorna.
Kritiken låter inte vänta på sig
Men detta försvar bemöttes snabbt med kritik från spelcommunityn. Hur kan man påstå att Star Wars tappar i popularitet när Battlefront II just nu upplever en ny vår på nätet? Och då har vi inte ens nämnt den pågående framgången för Disney+-serierna och de många nya spelprojekten i universumet. Många menar att förklaringarna snarare ligger i andra faktorer:
- Ständiga buggar förstörde upplevelsen redan från start.
- Brist på riktigt minnesvärt innehåll för att behålla spelare över tid.
- Lansering i ett redan mättat marknadsläge med konkurrens från flera AAA-titlar.
En osäker framtid – men hoppet lever
Ubisoft hoppas på revansch med optimerade versioner för nästa generations konsoler, särskilt Switch 2. Utgivaren lovar en förbättrad upplevelse, uppdaterad och mer i takt med spelarnas förväntningar. Men räcker det för att vända trenden?
Under tiden kan spelare återupptäcka titeln i en kostnadsfri version: spelet är nu spelbart gratis på PS5, PC och Xbox.
Varumärkets framtid kan ligga i turordningsbaserad strategi
Som ett bevis på att Star Wars fortfarande har kraft, har EA och Lucasfilm nyligen presenterat Star Wars: Zero Company, ett turordningsbaserat strategispel utvecklat av Respawn och Bit Reactor. Spelet, som väntas till 2026, utspelar sig under Klonkrigen och sätter spelaren i ledning för ett ovanligt gäng legosoldater: en avsatt republikofficer, en Padawan, en veteran-klon, en smugglare, en droid och till och med en Mandalorian. I riskfyllda uppdrag spelar varje beslut roll, och varje medlem har sina egna mål och konflikter.
Med en visuell stil inspirerad av Andor, djup karaktärsanpassning, valfri permadeath och en enorm galaxkarta för att planera uppdrag, påminner spelet om XCOM-seriens höjdpunkter. Spelet utgår från högkvarteret The Den – redan känt från Rogue One – och bjuder på strategiska utmaningar på ikoniska planeter som Vandor och Anaxes. Kort sagt, en ny taktisk vind blåser genom galaxen, något som säkert lugnar alla som oroat sig för Star Wars-varumärkets framtid.