Spelveteraner avslöjar: Därför är PS Plus ett smartare val än Game Pass
Och tänk om det utopiska löftet om obegränsade prenumerationer i själva verket är en tickande bomb för spelstudior? Inflytelserika röster, som Raphael Colantonio, höjer nu tonen och får spelare att ifrågasätta drömmen om allt-i-ett-tjänster.
Precis när Sony just har fått ta emot en våg av kritik efter ett kontroversiellt PS Plus-besked, hamnar Xbox Game Pass i skottlinjen. I en tid där prenumerationsmodeller håller på att omforma hur vi konsumerar spel, hörs allt fler varningar om en potentiellt ohållbar väg. Och det är inga små namn: profiler som Raphael Colantonio och Michael Douse vågar nu säga rakt ut vad de tänker.

Bildkälla: Les Aventures Ludiques
En rak kritik från en veteran
Raphael Colantonio, grundare av legendariska Arkane Studios och skapare av mästerverk som Dishonored och Prey, gick nyligen ut på sociala medier med hård kritik mot Xbox Game Pass. Enligt honom är modellen inte bara ohållbar, utan också allt mer skadlig för branschen.
I ett inlägg varnar han: ”Förr eller senare kommer verkligheten ikapp”. För Colantonio är Game Pass, stött av Microsofts i princip obegränsade resurser, dömt att antingen “slå ut konkurrensen” eller försvinna eftersom det saknar ekonomisk balans.
I think Gamepass is an unsustainable model that has been increasingly damaging the industry for a decade, subsidized by MS’s “infinite money”, but at some point reality has to hit. I don’t think GP can co-exist with other models, they’ll either kill everyone else, or give up. — Raphael Colantonio (@rafcolantonio) July 5, 2025
För Colantonio leder dagens Game Pass till ett ”innehållstsunami”, där utvecklare pressas att massproducera istället för att våga vara kreativa. Han varnar för att spelarna till slut kommer att ”hata” tjänsten när de inser hur det påverkar kvaliteten och mångfalden på spelen.
(Lol)
Gamepass is only profitable if you ignore the 100 billions that MS spent in acquiring content for GP such as Zenimax and Activision. It’s a spreadsheet trick where they don’t put that detail in a profit and loss section, but instead in the amortization over time. — Raphael Colantonio (@rafcolantonio) July 5, 2025
Han pekar också ut att tjänstens påstådda lönsamhet enligt honom bara är en bokföringsteknisk illusion, som döljer de enorma summor Microsoft investerat för att fylla katalogen.
En oro delad av andra skapare
Michael Douse, publishing director på Larian Studios (studion bakom Baldur’s Gate 3), har snabbt anslutit sig till debatten. Även han ifrågasätter Game Pass ekonomiska hållbarhet. I sitt nätverk är den vanligaste frågan: ”Vad händer när Microsofts pengar tar slut?”
Båda kreatörerna lyfter fram ett grundläggande problem: kannibalisering av försäljningen. När ett spel lanseras direkt på Game Pass betalar spelarna inte längre för spelet i sig, utan för tillgången till tjänsten. Microsoft står ensamt för ersättningen, vilket pressar marginalerna och gör hela ekosystemet mer sårbart. Konkret leder detta till flera stora risker för spelbranschens framtid:
- Förlorade direkta intäkter för studiorna
- Mindre incitament att skapa djärva och nyskapande spel
- Farligt beroende av en enda finansiär
PS Plus, en modell som anses sundare
För dessa skapare framstår Sonys modell, som bygger på en mer traditionell livscykel, som mer skyddande. Till skillnad från Game Pass som släpper spel day one, väljer Sony att låta spelen leva längre innan de inkluderas i PS Plus vid strategiskt valda tidpunkter. Detta illustreras tydligt av julibiblioteket 2025, där vi bland annat hittar Diablo IV.
Colantonio går ännu längre och föreslår en alternativ väg: att begränsa Game Pass till ett retroarkiv. På så sätt skulle spelare kunna (åter)upptäcka gamla klassiker utan att hota nya lanseringars ekonomiska hållbarhet, samtidigt som skadorna på branschen minskar.
Detta ställningstagande kommer i ett särskilt spänt läge: Microsoft har nyligen genomfört stora uppsägningar och stängt flera studior, vilket ytterligare skakar förtroendet för deras prenumerationsstrategi. Allt detta göder en avgörande debatt om vilka affärsmodeller vi bör satsa på för att skydda kreativitet och långsiktig hållbarhet för utvecklarna.
Samtidigt fortsätter Sony att följa sin mer klassiska modell och planerar dessutom att justera PS Plus-priserna igen för att maximera intäkterna. En sak är säker: kampen om tjänsterna har bara börjat, och spelarna måste välja sida med både eftertanke och vaksamhet.
En hårdvarusvar på en ifrågasatt vision
Som en del av sin bredare strategi har Microsoft nyligen presenterat ROG Ally Xbox Edition, en ambitiös bärbar konsol som ska göra Game Pass ännu mer tillgängligt, överallt och när som helst. Ett bevis på att företaget, trots kritiken, tänker fortsätta utforska alla möjliga vägar för att ta plats både i våra vardagsrum — och i våra ryggsäckar.