Intergalactic: The Heretic Prophet — Naughty Dog vågar satsa på en helt ny spelmekanik vi aldrig sett i The Last of Us
En galaktisk upptäcktsresa, skräddarsydd utveckling och total frihet: Intergalactic: The Heretic Prophet kan mycket väl bli en milstolpe för Naughty Dog. Och den här gången, till skillnad från The Last of Us, verkar studion redo att kasta sig huvudstupa in i en äkta RPG-dimension.
Sedan den bombastiska avtäckningen på Game Awards 2024 har Intergalactic: The Heretic Prophet väckt enorm förväntan bland sci-fi-fans och Naughty Dog-entusiaster. Den kaliforniska studion, hittills mästare på linjärt berättande, är nu på väg att korsa en oväntad gräns: att erbjuda spelare ett utvecklingssystem värdigt de största RPG-titlarna. En oväntad läcka har precis tänt gnistan till ett explosionsartat intresse.

Bildkredit: Naughty Dog
En prisjägare och ett kosmos att tämja
I det här nya äventyret spelar vi som Jordan A. Mun, en ensam prisjägare som kastas in i en kosmisk odyssé där religion står i centrum för berättelsen. Borta är den strama realismen i The Last of Us; här öppnar sig horisonten i all oändlighet. Neil Druckmann lovar en total fördjupning, långt bortom de filmiska narrativ vi associerar med Naughty Dog. Ambitionen? Att skapa en öppen värld, sprängfylld med möjligheter och dolda hemligheter att upptäcka.
En läcka som skickar teorierna ut i rymden
Det var genom Kristina Gus LinkedIn-profil, tidigare Associate Technical Designer hos Naughty Dog, som spekulationerna fick fart på allvar. Mellan 2022 och 2024 ska hon ha arbetat på ett ambitiöst ”RPG-utvecklingssystem” för Intergalactic. En avslöjande detalj som visar studions vilja att omdefiniera sitt tillvägagångssätt, bort från de strikt linjära berättelser som gjort dem kända.

Till skillnad från The Last of Us, där frihet och anpassning är begränsade, kan Jordan här dra nytta av ett rikt och föränderligt färdighetsträd. Men revolutionen slutar inte där: Intergalactic vill också omdefiniera utforskningen. Projektet sägs hämta inspiration från Uncharted 4: A Thief’s End (med sina vidsträckta Madagaskar-områden) eller The Last of Us Part II (med sina öppnare Seattle-miljöer). Men där The Last of Us förblev styrt och klaustrofobiskt, verkar Intergalactic sikta på en fri utforskning i stil med Elden Ring, där varje spelare får forma sitt eget rymdäventyr.
Vi kan därför vänta oss en explosiv mix av RPG- och open world-element, såsom:
- ett rikt färdighetsträd för att skapa unika och varierade spelstilar
- djupa och berättelsedrivna sidouppdrag som ger mer liv åt huvudhistorien
- utvecklingsbart och anpassningsbart loot (vapen, rustningar, prylar) för att passa olika spelstrategier
- en halvöppen dynamisk värld som uppmuntrar till fri utforskning, full av dolda områden och sidoinnehåll att upptäcka
Tålamod innan avfärd
Trots den här läckan som sätter fart på communityn påminner Jason Schreier om att spelet inte lär släppas förrän 2027. Fram till dess kan vi bara spekulera och drömma om vad Naughty Dog har i görningen. En sak är säker: den här kombinationen av slipat berättande och RPG-mekanik kan mycket väl omdefiniera studions framtid.
Under tiden rekommenderar vi varmt att kolla in den explosiva trailern som visades på Game Awards 2024, redan tillgänglig nedan. Spänn fast säkerhetsbältet… resan har bara börjat.