Drömjobb? Så här lite tjänar du i Frankrikes spelbransch 2025!
Datorspel får oss att drömma, men att arbeta i branschen i Frankrike år 2025 innebär inte nödvändigtvis höga löner. Medan marknadsdata och den mer kritiska analysen från fackförbundet STJV visar, framträder en mer nyanserad bild där lönerna ibland knappt överstiger minimilönen, även efter flera års erfarenhet.
Spelindustrin i Frankrike utvecklas i en mer återhållsam takt, med ökad budgetkontroll och fokus på projektens lönsamhet. Trots det finns det fortfarande många jobbmöjligheter för kvalificerade personer, särskilt inom teknik och produktion. Branschen drivs fortfarande av ambitiösa projekt och efterfrågan på specialiserade kompetenser, även om frågan återkommer för både nyutexaminerade och de som byter karriär: hur mycket tjänar man egentligen i den franska spelindustrin 2025?

Bildkredit: Les Aventures Ludiques
Löner varierar stort beroende på yrkesroll
Till skillnad från många generella artiklar bygger denna genomgång uteslutande på löner i Frankrike. Uppgifterna kommer från offentliga analyser som Gaming Campus och fackförbundet STJV:s barometer, som direkt frågar frilansare och anställda i spelbranschen.
Genomsnittslönen är 2 777 € (ca 31 936 SEK) netto per månad. Men beroende på yrkesroll och erfarenhet varierar siffrorna avsevärt:
Roll | 1–5 år | 5–10 år | 10–15 år | 15–20 år |
---|---|---|---|---|
Gameplay-programmerare | 2 000 € (ca 23 000 SEK) | 2 475 € (ca 28 463 SEK) | 2 800 € (ca 32 200 SEK) | 2 850 € (ca 32 775 SEK) |
UI-programmerare | 1 918 € (ca 22 057 SEK) | 2 475 € (ca 28 463 SEK) | 2 783 € (ca 32 005 SEK) | 2 700 € (ca 31 050 SEK) |
Speldesigner | 1 840 € (ca 21 160 SEK) | 2 293 € (ca 26 370 SEK) | 2 500 € (ca 28 750 SEK) | 3 238 € (ca 37 237 SEK) |
Producent | 2 000 € (ca 23 000 SEK) | 2 470 € (ca 28 405 SEK) | 2 700 € (ca 31 050 SEK) | 3 095 € (ca 35 593 SEK) |
Community Manager | 1 790 € (ca 20 585 SEK) | 1 985 € (ca 22 828 SEK) | 2 300 € (ca 26 450 SEK) | – |
Konstnär för koncept | 2 000 € (ca 23 000 SEK) | 2 450 € (ca 28 175 SEK) | – | – |
3D-konstnär | 1 984 € (ca 22 816 SEK) | 2 085 € (ca 23 978 SEK) | 3 200 € (ca 36 800 SEK) | 3 500 € (ca 40 250 SEK) |
Nivådesigner | 1 900 € (ca 21 850 SEK) | 2 320 € (ca 26 680 SEK) | 2 350 € (ca 27 025 SEK) | 2 200 € (ca 25 300 SEK) |
Ljuddesigner | 2 100 € (ca 24 150 SEK) | 3 000 € (ca 34 500 SEK) | 3 200 € (ca 36 800 SEK) | – |
Medianlön netto per yrke och erfarenhet, enligt STJV:s barometer
Vid första anblicken kan vissa löner verka rimliga. Men år 2025 ligger den franska minimilönen på cirka 1 400 € (ca 16 100 SEK) netto per månad. För juniora inom UI eller speldesign når medianlönen knappt upp till det. Som tabellen visar börjar de flesta roller under 2 000 € (ca 23 000 SEK) netto per månad och utvecklingen är långsam de första tio åren.
Det finns naturligtvis yrkesroller som är mer lukrativa. Dessa välbetalda tjänster innehas ofta av seniora experter i ledande eller högt specialiserade positioner:
- Marknadschef: 5 850 € (ca 67 275 SEK) netto/mån
- Teknisk direktör: 5 200 € (ca 59 800 SEK) netto/mån
- Spelregissör: 4 855 € (ca 55 833 SEK) netto/mån
- Exekutiv producent: 4 524 € (ca 52 026 SEK) netto/mån
- Lead programmerare: 3 552 € (ca 40 848 SEK) netto/mån
- Utvecklingschef: 3 478 € (ca 39 997 SEK) netto/mån
Dessa positioner kräver ofta lång erfarenhet och arbete i flera olika studios. De är få och sticker ut i en bransch där otrygghet fortfarande är vanligt förekommande.
Vilken utbildning krävs för att ta sig in i branschen?
STJV:s barometer visar att över 61 % av branschens yrkesverksamma har minst fem års högre utbildning. Men detta kan vara dyrt: den genomsnittliga kostnaden för en privat spelskola överstiger 25 000 € (ca 287 500 SEK). För att minska bördan erbjuder många skolor nu förberedande kurser direkt efter gymnasiet, som t.ex. digital förberedelse för konstnärer. Trots det tar nästan hälften av studenterna lån som de betalar tillbaka på 4 till 6 år. När man tittar närmare:
- Hälften av yrkesverksamma i branschen har gått på en privat spelskola.
- Vanligaste utbildningarna är inom animation, utveckling eller speldesign.
- Trots den gedigna utbildningen väntar 17,3 % av nyutexaminerade mer än ett år på sitt första jobb i industrin.
Och jobben runt spelvärlden?
Även om fokus ofta ligger på utvecklare och tekniska konstnärer, har många kringliggande yrken betydligt lägre löner. Till exempel speltestare, som i genomsnitt tjänar 1 404 € (ca 16 146 SEK) netto per månad – ett tydligt exempel på ett viktigt men lågavlönat jobb.
Spelbutikssäljare och speljournalister tjänar i snitt 1 560 € (ca 17 940 SEK) netto/månad. Nedgången av fysiska butiker och redaktionernas ekonomiska svårigheter gör det svårare att hitta välbetalda jobb inom dessa områden.
Nya roller som streamer eller esportcoach lockar allt fler unga, men få kan leva på det. Inkomsterna varierar och beror ofta på sponsring, donationer och plattformars annonsering.
Ändå finns det inspirerande förebilder. Minh Le, en av skaparna bakom Counter-Strike, gick från hobbyutvecklare till respekterad branschprofil. Eller Matthew Haag, alias Nadeshot, tidigare proffs i Call of Duty som blev entreprenör med laget 100 Thieves. Dessa resor är sällsynta men visar att passion och uthållighet kan förändra allt.
Och utomlands? Stora skillnader
Löner utomlands varierar kraftigt beroende på land, studio och specialisering. I USA kan en utvecklare tjäna mer än 5 000 dollar (ca 55 000 SEK) netto i månaden och seniora roller kan nå upp till 10 000 dollar (ca 110 000 SEK). I stora studios som Rockstar Games kan lönerna bli mycket höga, särskilt för erfarna utvecklare.
I Östeuropa, som hos CD Projekt Red i Polen, är lönerna ofta lägre än i Västeuropa. Men levnadskostnaderna är också lägre, vilket delvis kompenserar skillnaden. Att arbeta med titlar som Cyberpunk 2077 eller The Witcher lockar fortfarande många internationella talanger. Den nya trailern för The Witcher IV visar återigen CD Projekt Reds förmåga att skapa episka, uppslukande världar – och varför så många drömmer om att arbeta där, även långt från Silicon Valley.