Svenska Keepsake Games bjuder på påkostad action i Jump Ship

Det är oftast stora utgivare som får de största rubrikerna för sina spel, men ärligt talat är det oftast indie-företagen som flyttar gränser och bjuder på nytänkande. Och kanske står vi nu inför en ny indie-era sedan antalet storspel tycks minska drastiskt i takt med att live service tar över. Strax innan påsken hade Microsoft ett ID@Xbox-event (ett program som låter spelutvecklare ge ut sina titlar utan utgivare) där vi bland annat fick kolla in {Still Wakes the Deep}, vilket du kan läsa en helt ny förtitt om här, men även ett nytt actionspel för flera spelare som heter {Jump Ship}, utvecklat av svenska Keepsake Games – och det lovar otroligt gott.

<bild>Stockholmsbaserade Keepsake Games har något helt nytt på gång.</bild>

Men låt oss inte ta ut något i förskott. Presentationen vi deltog i och den efterföljande frågestunden med director Filip Coulianos var omfattande och inleddes med en intressant trailer där vi fick se en grupp om fyra spelare utforska denna rymdtitel som innehåller rymdskeppsflygande, förstapersonsuppdrag och resurshantering. Målet är att slutföra uppdrag i både rymden samt på planeter (och även olika typer av rymdbaser) där vi ska samla in resurser och vapen för att förbättra vår karaktär och vårt skepp, vilket trevligt nog kan styras som ett team. Förstapersonsbiten påminde initialt lite om {No Man’s Skys} co-op-läge, men snart ändrades upplägg och tempo i både gameplay och hastighet till något som snarare förde tankarna till {Helldivers II}, fast mycket mer öppet.

Jump Ship har, som redan nämnts, även inslag av rymdfärder och strider. Detta var det vi fick se minst av under presentationen, men det verkar som att var och en av de fyra truppmedlemmarna vardera kommer kunna kontrollera olika delar av skeppets system när vi krigar. Uppgradering av skeppet är för övrigt kärnan i spelet, och utvecklarna liknade det vid karaktärssystemet i {Diablo}-serien, med olika nivåer/färger för sällsynthet och perks.

<bild></bild>
<bild></bild>

Men det som var mest överraskande var själva spelupplevelsen. I den video vi fick se demonstrerades hur fyra personer samarbetade via röstchat där spelarna gav varandra anvisningar för att lösa co-op-pussel och annat, samt koordinerade när hot dök upp. Det såg riktigt roligt ut och att döma utifrån hastigheten och variationen i det som visades, känns det uppenbart att utvecklarna gjort sin hemläxa i denna speltyp. Utöver de titlar vi redan nämnt som tänkbar inspirationskällan, sade Coulianos också att den huvudsakliga inspirationen för spelet kom från {Left 4 Dead}, vilket ger dig en uppfattning om hur Jump Ships eldstrider ser ut och fungerar.

Ännu så länge är Jump Ship bekräftat till PC och Xbox (samt ingår med Game Pass), men förhoppningsvis kommer det även till fler format längre fram, för det här ser verkligen riktigt roligt ut.
<bild></bild>
<bild></bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar