Star Stable anmält för att rikta reklam till barn

I mer hardcore-orienterade spelkretsar tenderar vi tyvärr ofta att glömma bort mainstream-titlar, men den helsvenska stallsimulatorn Star Stable ståtar med över 600 000 spelare varje månad och över 21 miljoner registrerade konton, och utövar därmed ett stort inflytande i branschen.

Målgruppen – och spelarbasen – i Star Stable utgörs huvudsakligen av barn. Detta kombinerat med en enligt organisationen Sveriges konsumenter påstridig marknadsföring, har nu lett till att Star Stable anmälts till Konsumentsombudsmannen.

Spelet anses bryta mot marknadsföringslagen, och anklagas bland annat för att rikta reklam direkt till barn, att värdet på spelets valuta Star Coins inte redovisas, och att värdet på Star Coins fluktuerar från en vecka till en annan utan transparens i hur marknaden fungerar.

Utvecklarna kommenterar anmälningen till SVT:
"Vi på Star Stable värnar om våra användare och vi tar konsumentskydd på stort allvar. Vi välkomnar en granskning och vi kommer givetvis att samarbeta med Konsumentverket om de kontaktar oss.

<bild>Mäkis senast inköpta häst.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar