Det har gått ett år sedan Tom Henderson från Insider Gaming hävdade att Sony planerade att lansera en Playstation 5 Pro i slutet av 2024 och nästan åtta månader sedan han till synes läckte några av specifikationerna för mellangenerationskonsolen. Vi är nu bara några dagar från starten av Game Developers Conference, ett evenemang som är känt för att ha läckt flera konsolplaner genom åren, så det var bara en tidsfråga innan fler detaljer om PS5 Pro skulle spridas. Det visar sig att det är dags nu.
Henderson bekräftar att de detaljerade specifikationerna för PS5 Pro som Moore’s Law is Dead rapporterade är äkta, vilket innebär att Playstation 5 Pro har en beräkningskapacitet på cirka 33,5 teraflops (PS5 har 10,28 teraflops), kan rendera 45% snabbare än originalet, har accelererad ray-tracing och har några andra ganska imponerande uppgraderingar.
Dessa siffror berättar dock inte hela historien, eftersom uppgraderingen även påstås använda den patenterade Playstation Spectral Super Resolution Upscaling – i princip Sonys svar på AMD:s FSR och Nvidias DLSS – något som enligt de dokument som delats med utvecklare kan göra det möjligt att skala upp spel till 8K-upplösning i framtiden. Som grädde på moset finns en AI Accelerator (stöd för 300 TOPS 8-bitars beräkning / 67 TFLOPS 16-bitars flyttal) och anpassad maskininlärningsarkitektur som gör att spelen ser ännu bättre ut.
Vi kommer förmodligen inte att behöva vänta så länge på en officiell presentation av PS5 Pro från Sony, eftersom konsolen fortfarande är planerad att lanseras mot slutet av 2024.
Om Playstation Studios inte lanserar några nya spel i sina största serier innan april 2025 kan det dock leda till en försening, men vi får se om Sony vill undvika att behöva konkurrera med uppföljaren till Switch.
Vad skulle PS5 Pro behöva erbjuda för att göra dig intresserad?
<bild>Switch tycks dröja till 2025, men det ser ut som att det kommer ny konsolhårdvara i år ändå.</bild>