Rapport: Sonys live service-satsningar har lett till färre spel

Ända sedan Sony för några år sedan bekräftade att de kraftigt skulle öka sina satsningar på live service-spel, har många oroat sig för att det i sin tur skulle leda till en utarmning av Sonys mer traditionella och väldigt påkostade singleplayer-spel.

Tyvärr tycks det ha blivit just så, och som ett resultat har allt färre förstapartsspel släppts från Sony denna generation. Tidigare i år flaggade de även för att de inte skulle lansera något nytt i deras största spelserier förrän tidigast nästa räkenskapsår (från den 1 april), och lade ner flera projekt.

Nu hävdar Bloomberg-journalisten Jason Schreier i en artikel att det bland annat är just live service-satsningarna som lett till att Sony släpper allt färre nya spel:

"But with some major titles delayed and fewer projects in the pipeline due to a pivot to "service" games that went awry, Playstation will look to bolster holiday console sales by reaching a new audience."

Även om det nog är vad många misstänkt, så är Schreier väldigt pålitlig och det närmaste en officiell bekräftelse av detta vi kan få. Är du förvånad över att Sonys live service-satsning skett på bekostnad av färre spel?

<bild>Även om det inte kommer nya delar i Sonys största serier förrän en bit in på 2025, så har de annat såsom {Astro Bot}.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar