Rapport: Räkna med färre storspel i framtiden

Om du tycker det varit knapert med stora spel senaste tiden, så bör du trots det vara beredd på att det faktiskt kan komma att bli ännu värre. Journalisten Stephen Totilo har skrivit en rapport om saken på sin egen sida Game File och påpekar att Microsoft, Nintendo, Sega och Square Enix samtliga poängterat att de kommer behöva dra ned på tempot med större titlar i framtiden.

Orsaken är att kostnaderna helt enkelt skenat liksom tiden det tar att göra storspel idag, där Microsoft nyligen sade i en intervju:

"The cost associated with making these beautiful AAA blockbuster games is going up, and the time it takes to make them is going up."

Nintendo-chefen Shuntaro Furukawa sade nyligen något liknande i samband med företagets kvartalsrapport och Sega slog fast i sin kvartalsrapport att "rising labor costs and longer development periods" är ett akut problem. Till detta kommer Square Enix som hävdar att de "will pursue a shift from quantity to quality".

Man kan på goda grunder misstänka att sitsen är samma för övriga utgivare med, och Sony sade tidigare i år att vi inte ska vänta oss några storspel från deras mest namnkunniga serie förrän tidigast i april 2025.

Vad tror och tycker du om saken, behöver spelen bli allt större och mer omfattande för varje nytt spel, eller börjar det bli dags att se över AAA-konceptet?

<bild>Vi får leva mer färre i stora serier spel framöver.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar