Räkna med fegare, mindre kreativa och välbeprövade koncept i storspelen framöver

Under de senaste åren har många spelare klagat på storspelsindustrin bara förlitar sig på uppföljare med beprövade formler och inte längre tar några risker, något som tyvärr ofta leder till mindre intressanta spel. Dessvärre kan vi nog förvänta oss ännu mer av detta i framtiden.

Bloomberg rapporterar att under Game Developers Conference i San Francisco som avslutades igår (fredag) sade flera TV-spelschefer rakt ut att vi bör förvänta oss säkrare spel i framtiden, eftersom live service-titlar är mycket dyra att utveckla och utgivare inte är villiga att ta stora risker. Istället kan vi räkna med att spelen i högre grad kommer förlita sig på kända varumärken med välbeprövade koncept.

Tyvärr innebär detta naturligtvis också att man i mindre utsträckning testar nya saker, vilket dock traditionellt sett varit hur den här branschen tidigare vuxit. Bloomberg-artikeln har lyckligtvis även citat från utvecklare som faktiskt vill bryta ny mark, men om inte stora utgivare är villiga att finansiera det antar vi att det kommer bli svårt att faktiskt genomföra detta.

Eftersom alla stora utgivare just nu verkar vara helt inställda på att leverera nästa Minecraft, Fortnite, Robblox eller Grand Theft Auto V, och tycker att detta är mycket viktigare än att leverera välgjorda singleplayer-spel (som ofta faktiskt presterar riktigt bra kommersiellt), kan vi ändå tänka oss att denna något dystopiska framtid för spel faktiskt blir verklighet.

Vad tycker du om allt detta?

<social>https://twitter.com/cecianasta/status/1771328832299209107</social>
<bild>Alla vill skapa nästa stora live service-spel och bli snorrika.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar