Phil Spencer oroar sig för konsolernas dåliga tillväxt

Mycket har förändrats i TV-spelsbranschen under de senaste åren, med spel som erbjuds via prenumerationer, AAA-titlar som är dyrare att utveckla än någonsin och konsolhårdvara som kostar mer att producera (och inte sjunker i pris), vilket leder till att spel blivit en dyrare hobby.

Utöver detta har konsolindustrin även stagnerat och till och med börjat krympa i takt med att PC och smartphones växer. En person som är mycket oroad över detta är Phil Spencer, Microsofts högste gaming-boss. I en lång (och mycket intressant) intervju hos Polygon säger han att det blir allt svårare att säkra finansiering för spel eftersom det anses vara en riskfylld verksamhet:

"But I’ll say the thing that has me most concerned for the industry is the lack of growth. And when you have an industry that is projected to be smaller next year in terms of players and dollars, and you get a lot of publicly traded companies that are in the industry that have to show their investors growth — because why else does somebody own a share of someone’s stock if it’s not going to grow? — the side of the business that then gets scrutinized is the cost side. Because if you’re not going to grow the revenue side, then the cost side becomes challenged."

Spencer fortsätter med att förklara att han inte kan driva en Xbox-division som förlorar pengar, det är helt enkelt inte genomförbart, och denna kris i spelindustrin har lett till många förlorade jobb. Därför menar han att tillväxten måste prioriteras, så folk kan leva ett bra liv och bygga en karriär inom just TV-spel:

"We’re a business. I’ve said over and over. I don’t get any luxury of not having to run a profitable growing business inside of Microsoft. And we are that today. But just across the industry — you mentioned it, and in sitting here at GDC, I reflect on friends of mine in the industry that have been displaced and lost their jobs and how just, I don’t want this industry to be a place where people can’t, with confidence, build a career. So that’s why I keep pivoting back to: How does this industry get back to growth?"

Han säger att detta är en av anledningarna till att Microsoft undersöker möjligheten att lansera äldre titlar till konkurrerande format, eftersom det skulle kunna leda till att konsolverksamheten växer. Just nu tror han att det enda andra alternativet är att växa "at expense of the industry", vilket innebär att han måste ta gamers från Nintendo och Sony, snarare än att nå nya spelare. Han vet att lanseringen av spel till konkurrerande format inte varit helt populärt bland Xbox-spelare, men säger att "every decision we make today and tomorrow is for the better of Xbox", och påpekar att framtidens spelare ur den så kallade Gen Z (födda mellan 1995 och 2012) anser det otänkbart att bli utestängda från vissa titlar för att de har fel format:

"This notion that Xbox can only be this one device that plugs into a television isn’t something we see in the Gen Z research. Because nothing else is like that for them. Some of them will have an iPhone, some will have an Android, but all the games and everything is the same. I can still get to TikTok on both of them, at least for now. All of their stuff is available wherever they want. So for Xbox, our brand pivot — as we attract and maintain relevance with a younger audience — is ’Xbox is a place where I can find the great games I want to.’"

Vad tror du, är Spencer något på spåren, eller är inte krympande konsolverksamhet något att oroa sig för?

<bild>Phil Spencer är bekymrad över att konsolerna tappar mark på bekostnad av PC och smartphones.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar