Metaphor: Refantazio har både realtids- och turbaserade strider

Premiären av Atlus efterlängtade nya spelserie {Metaphor: ReFantazio} rycker allt närmare. Detta japanska rollspel har en gränsöverskridande spelvärld som flyttar sig mellan vår egna och en fiktiv öppen värld som kallas Unified Kingdom of Eucronia. Men utöver dess annorlunda design och funktioner, bjuder Metaphor på ett inslag som verkligen får det att sticka ut ur mängden, nämligen strider baserade på två stilar: realtid och turbaserade.

Fast är ett effektivt sätt att slåss mot lägre rankade fiender som du redan har mött, och utifrån studions beskrivning liknar det upplägget vi såg i {Persona 5} när vi utforskade Mementos med Ryuji Sakamotos sociala länk (The Chariot), vilket gör att du kan påskynda utforskningen genom att automatiskt bli av med fiender på låg nivå, även om det kräver att du slåss i realtid. Du kan också ställa in ett mål, springa och undvika. Om du besegrar fiender med det snabba systemet samtidigt som du skyddar dig mot deras attacker, kan du fortsätta att utforska äventyrets dungeons i lugn och ro.

Squad är det mer traditionella turbaserade läget, men om du kan är det bättre att inleda kampen mot starka fiender med Fast-läget, eftersom det bedövar ("stun") fienden och låter dig börja striderna med visst övertag. I dessa strider kan huvudpersonerna bli "awakened archetypes", komplett med sina egna specialförmågor. Att utrusta arketyper med förmågor som påverkar fiendens svagheter i strid ger såklart fördelar. Precis som i Shin Megami Tensei- och Persona-serien är varje arketyp unik och har olika styrkor och svagheter.

Metaphor: ReFantazio släpps till PC, Playstation och Xbox (samt förmodligen även Switch 2, tigs nog, men det är ren spekulation från vårt håll) den 11 oktober, och vi ser fram emot att få veta mer om äventyret längre fram.
<bild>Atlus så kallade tredje pelare.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar