Horde-läget är mest troligt tillbaka i Gears of War: E-Day

Den förmodligen största och mest efterlängtade utannonseringen under Xbox Games Showcase förra söndagen var naturligtvis {Gears of War: E-Day}, där vi får hänga med från starten när helvetet bröt ut på Sera.

The Coalition har redan tidigare sagt att de vill bjuda på mer skräck denna gång för att låta oss återuppleva fasorna av att ställas inför de fasansfulla Locust för första gången.

I en mastig och läsvärd intervju hos Windows Central berättar studions creative director Matt Searcy and brand director Nicole Fawcette mer om varför de valde att gå i denna riktning, samt antyder väldigt tydligt att vi kan se fram emot både Horde och traditionell multiplayer. Fawcette förklarar:

"You can see that we’ve wanted to reposition the Locust drone as actual scary, terrifying creatures. People remember Gears of War 1 of having these high moments of horror, and being scared. We’re going back to that darker, grittier vibe that people have in their mind when they think about the franchise."

Hon fortsätter med att förklara att skräcken inte betyder att de därmed överger seriens ändå ofta ganska tunga tragedier och mer roliga inslag, och menar att de arbetat hårt på att få till tonen rätt:

"That’s in our DNA. The cool thing about Gears is that it can straddle both of those things. You can tell dark, and horrific stories about human suffering, but also offer hope, and what it feels like to have a squad at your back. And then, having moments where you chainsaw a Locusts’ head off. And have it feel so fucking good."

Även om folk älskar Gears of War-kampanjerna, är även multiplayer väldigt populärt, inte minst Horde som på allvar startade trenden med strider mot vågor av fiender. Lyckligtvis har Searcy glada besked på detta område, och praktiskt taget bekräftar att detta återkommer:

"I would say, this is the next mainline Gears game. Gears has a pretty clear DNA for gameplay modes, so you can probably anticipate where we’ll be going with E-Day."

Det betyder inte att det saknas nyheter dock. Det är som du kanske vet 14 år mellan denna prequel och första {Gears of War} – och detta kommer tydligen märkas. Searcy förklarar:

"E-Day isn’t a world that’s destroyed. It’s a beautiful world, with people who are in a time of peace. We see the Locust introduced through the eyes of people who have never seen them before, and don’t know what’s going on. We’re also going to change up gameplay stuff as well. We’ve worked on the franchise for ten years so we’ve got experience with revisiting enemy types, but also adding new weapons, and maybe even new enemies as well. We’ll do all that stuff."

Intervjun innehåller flera andra godsaker (som varför Lancern fick en motorsåg och varför The Coalition valde att göra E-Day istället för Gears 6) och är som sagt klart läsvärd. Men med detta sagt, låter detta bra, tycker du?

<bild>Gears of War: E-Day ryktas har premiär under 2025.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar