Grounded har märkbara prestandaproblem till Playstation 5 och Switch

För en vecka sedan släpptes {Grounded} till både Playstation 5 och Switch, och blev därmed det tredje spelet från Microsoft själva att släppas till konkurrerande format. De tidigare båda var dock {Pentiment} och {Hi-Fi Rush} som får betraktas som lite mindre titlar, medan Grounded är mer krävande, och Digital Foundry har nu kollat in hur spelet fungerar till Nintendos och Sonys hårdvara – och är inte imponerade.

Att spelet flyter sämre till Switch är kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket svagare konsolen är, och upplösningen är dynamisk och ligger mellan 360p-720p. Dessutom är mycket grafiska detaljer och effekter borttagna såsom depth of field, light shafts och annat. Trots detta klarar inte Grounded till Switch att köras i 30 bilder per sekund och det sjunker för ofta ordentligt.

Playstation är dock hårdvarumässigt ganska identisk med Xbox Series X, och därför är det mer förvånande att så mycket uppoffringar gjorts med denna utgåva. Playstation 5-versionen körs exempelvis mellan 1080p-1215p jämfört med betydligt högre 1512p-4K till Xbox Series X. Dessutom noteras att bilduppdateringen till Playstation 5 ofta dyker till 50 bilder per sekund jämfört med stabila 60 till Xbox Series X, samt dras med alias-problem. En liten tröst är dock att skuggorna uppges vara bättre till Playstation 5.

Kolla in hela genomgången nedan.

<social>https://www.youtube.com/watch?v=cJqr2IZp2m0</social>
<bild></bild><bild>Ett större Grounded-community betyder mer support under längre tid.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar