Friendly fire kommer inte tas bort från Helldivers II

{Helldivers II} är ett spel du lirar med andra mot datorkontrollerat motstånd (så kallat PvE), men det betyder inte att det är fritt fram att skjuta vilt omkring sig. Friendly fire har nämligen ställt till det mer än en gång i pressade stunder. Oavsett om det handlar om att minera evakueringsskeppet eller bara sparka någon så hårt att de flyger utför en klippa – finns det många sätt att se till att du behöver förstärka dina lagkamrater i förtid.

Friendly fire kan vara kul, men vissa tycker att det är kontroversiellt, inte minst eftersom idioter gärna missbrukar det och sabbar för alla. Men… även om du nu inte råkar vara ett fan av den här funktionen, så kommer den inte tas bort. Arrowhead Game Studios VD Johan Pilestedt säger nämligen att det handlar om trovärdighet:

"The most important thing when we make games is believability. Things should be consistent in the game world and therefore, we must have friendly fire. If your bullets can kill enemies, and the enemies can kill you, then logic dictates that your bullets must also be able to kill your friends. This kind of design is inherently systematic, where we create a rule set that applies to everything in the game world, with minor exceptions.

What this does, and maybe most clearly noted by friendly fire, is create a complexity to the gameplay where players have to actively think during combat sequences – not in a "solve the puzzle" way but instead in a very primal creative problem solving way. Also, the chuckles that happen when you accidentally carpet bomb your friends allows for a playfulness that in reality would be a tragedy – but within the self bounds of games we can explore the dark humour of these situations. And finally,, the friendly fire element makes the players a true interactable part of the game world that plays a great part in positioning and helps with team play."

Håller du med Pilestedt?

<bild>Ett framtida offer för friendly fire.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar