Epic tvingas böta 13 miljoner för Fortnite-reklam riktad mot barn

Epic Games är återigen under luppen och efter att ha fått sina affärsmetoder granskade av det nederländska organet Authority for Consumers and Markets så döms de nu att böta motsvarande 13 miljoner kronor.

Detta på grund av vad som anses vara ojusta affärsmetoder med försäljning som varit tydligt riktad till barn. Detta gäller specifikt Fortnite där man hävdar att Epic medvetet pressat unga till att köpa diverse tillägg till spelet med aggressiva metoder.

Digitala prylar har marknadsförts med falska tidsbegränsade rabatter som tydligt strävat efter att skapa en nivå av FOMO hos unga. Vilket den nederländska granskningen hävdar är en olaglig, aggressiv kommersiell tillämpning.

Traders must take into account the fact that children are more vulnerable to certain commercial practices than are regular consumers. Epic actually exploited these types of vulnerabilities. As such, it failed to observe the required care that can be reasonably expected from traders when dealing with children.

Epic har nu mindre än en månad på sig att räta ut problemet och eliminera de problem som ACM pekat ut. Något som bolaget i ett uttalande besvarat med att man planerar att göra.

<bild>"Skynda dig köp vårt digitala krafs".</bild>

Källan

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar