En av Halo-originalskaparna tycks arbeta på serien igen

Det har rapporterats en hel del om Marcus Lehto den senaste tiden. Han var art director för {Halo: Combat Evolved} och bidrog starkt till att skapa en av de mest ikoniska TV-spelskaraktärerna genom tiderna, och behöll rollen fram till {Halo: Reach}, då han istället var creative director.

Men efter det lämnade han Bungie och startade studion V1 Interactive, som tyvärr var tvungen att stänga efter att ha släppt sitt enda spel {Disintegration}. Detta ledde till att Lehto flyttade till EA:s nya Battlefield-studio Ridgeline Games, men han stannade bara där i två år, innan han bestämde sig för att lämna, och var efteråt öppet kritisk mot sin tidigare arbetsgivare.

Så vad gör han nu? Tja, det vet vi inte säkert, men på X skriver han att han arbetar med Unreal Engine 5 och älskar det (återigen möjligen även kritik mot EA:s Frostbite-motor):

"Really love being back in @UnrealEngine after about 3 years. Dusting off my skills and acclimating to all the new awesome stuff in UE5. So good."

Tyvärr ger detta oss inga ledtrådar om vad han gör nu… eller gör det? Som content creatorn Rebs Gaming noterar har det förekommit en hel del rykten om att nästa Halo ska utvecklas med Unreal Engine 5. I sig en mycket vag koppling, men Lehto själv har varit på en liking spree på X-inlägg om alla dessa rykten och visar flera insamlade bevis för detta.

Vi kan absolut tänka oss att Lehto själv skulle vilja återvända till den serie han hjälpte till att skapa, och även att 343 Industries skulle vilja ha hans Halo-expertis ombord. Ren spekulation naturligtvis, och vi kommer förmodligen att höra mer officiella nyheter om Lehtos nya arbetsgivare ganska snart, men bli alltså inte förvånade om han arbetar med Halo igen.

<social>https://twitter.com/Mr_Rebs_/status/1778505724080906258</social>

<bild>343 har flera Halo-projekt under utveckling, varav inget är utannonserat.</bild>

Läs hela nyheten här

Lämna en kommentar