Starfield har för närvarande 83 poäng på Metacritic och 84 på Opencritic, vilket för väldigt många utvecklare skulle anses vara bra. Men för Bethesda är det ett lägre betyg än något av deras singleplayer-rollspel fått tidigare, och spelet har "bara" 6,9 i User Scores på samma plattform baserat på över 12 000 användarrecensioner.
Todd Howard har nu kommenterat på detta i en intervju hos Kinda Funny, där han medger att många inte fick ut vad de ville av äventyret:
"But obviously, look, we see the feedback, we see a lot of players saying, this is what I want out of a Bethesda game, which is to explore a world in a certain way and Starfield didn’t give me that, I prefer the way it’s done in Fallout or Elder Scrolls. And perfectly understandable right, in terms of, hey this is a different experience."
Han förklarar vidare att den mer uppdelade utforskningen var en "trade-off" för att kunna leverera det stora antalet planeter:
"I do think, for us, particularly me going into a science fiction game, I want to be able to land on all the planets, I want the game to say yes to us knowing that that content is going to be different than you’ve seen from us in the past when you’re exploring a landscape. And that’s some of the trade-offs we’ll make to do what we think makes a science fiction game like this, that’s based in this kind of fiction and reality, to make it what it should be. Each of the franchises should be its own thing.
Nyligen avslöjades att Starfield får en rejäl uppdatering inom kort som bland annat gör det möjligt att spela i 60 bilder per sekund till Xbox samt att expansionen Shattered Space släpps i höst.
<bild>2024 verkar bli ett bra år för Starfield med många efterfrågade tillägg.</bild>