Flera analytiker har redan lagt en stor del av ansvaret för branschens välmående på {Grand Theft Auto VI}, som står inför nästan omöjliga odds. Rockstars kommande gangsterepos väntas inte bara matcha eller slå {Grand Theft Auto V} (som sålt 200 miljoner exemplar), utan även ge nytt blod till en bransch som verkligen behöver det.
I en intervju med Kyle Bosman förklarar Circana-analytikern Mat Piscatella att Grand Theft Auto VI förväntas bli den största underhållningslanseringen någonsin oavsett form av media – men om spelet blir en besvikelse… så det kan få stora konsekvenser för hela underhållningsindustrin, och spelindustrin i synnerhet.
Som Wccftech skriver , råder idag helt andra förutsättningar för Grand Theft Auto VI än när Grand Theft Auto V hade när det släpptes 2013, och därmed kan det bli oerhört svårt att nå samma försäljningssiffror:
"According to the analyst and industry advisor, the game will be the biggest entertainment launch to date in terms of overall spending in its launch period. However, it will face plenty of challenges, so it is difficult to say if it will replicate GTA V’s smashing success or build on top of it. The market has changed in the past few years, peaking in 2020 and 2021 in terms of overall spending and engagement, peaks that haven’t been reached since. As such, the industry is playing the "share" game as opposed to the "growth" game it has played for a long time, and games are competing for a known amount of players’ money and time."
Piscatella skräder verkligen inte orden när han beskriver hur mycket branschens välmående beror på Grand Theft Auto VI, eftersom det behövs för att visa investerade hur mycket pengar det faktiskt finns att tjäna på spel.
<bild>Premiär under hösten 2025.</bild>